Ik leef nog! - Reisverslag uit Chichester, Verenigd Koninkrijk van Denise Stoop - WaarBenJij.nu Ik leef nog! - Reisverslag uit Chichester, Verenigd Koninkrijk van Denise Stoop - WaarBenJij.nu

Ik leef nog!

Blijf op de hoogte en volg Denise

20 Februari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Chichester

Hoi, ik heb al een tijdje niets geschreven. Sorry daarvoor, maar ik heb het erg druk gehad. Nu heb ik eventjes tijd dus ga ik weer eens vertellen wat ik hier allemaal beleefd heb. Ik heb echt veel gedaan al in 2014!

Lois was in januari jarig, we zijn met een hele grote groep (20 man) bij een restaurantje gaan eten genaamd Smith & Western. Het is een Amerikaans/Mexicaans restaurant en het is onwijs lekker daar! De jarige krijgt een glitter cowboyhoed en een mega toetje en er word gezongen :) Na het eten gingen we nog even naar de Pub 'The Vestry'

Ook heb ik antwoord gehad van Portsmouth University! Ik heb een conditional offer gekregen. Dat betekent dat ik ben aangenomen maar er moet nog wel iets gebeuren. In mijn geval is dat mijn CAE examen behalen met een bepaalde score. Een overall van 52 en borderline in each skill. 5 maart heb ik dit examen, spannend!!! Ik hoop dat het me gaat lukken maar mijn docenten hebben er het grootste vertrouwen in.

Dat weekend ben ik met Eva, Margot, Lois, Irene en Roos naar Portsmouth gegaan om te shoppen. We hebben in de avond bij Jamie's Italian gegeten, dat was zoooo lekker! Ik heb al eerder in een restaurant van Jamie gegeten maar het blijft toch zo lekker.

Qua uitgaan heb ik nu ook wat nieuwe steden geprobeerd! Eerst zijn we met een groepje uitgeweest in Portsmouth, eerst naar een bar en toen naar een club. Dat was ontzettend leuk en zoveel beter dan het zielige clubje dat we hier in Chichester hebben, alhoewel dat ook nog wel steeds leuk is hoor :) Ook ben ik uitgegaan in Brighton! Dat was ook wel heel gaaf alleen de muziek in die club stond me niet zo aan, en we moesten tot de eerste trein in de ochtend wachten wat niet zo heel fijn was. Taxi's zijn veel te duur. Vanuit Portsmouth is dat maar 60 pond dus als je met z'n 6en ben valt dat reuze mee! Maar het was erg leuk om eens even wat anders te proberen, het is zeker voor herhaling vatbaar.

Ook is er weer een college tripje geweest, dit keer Windsor! Windsor zegt je misschien niet veel maar Windsor castle wellicht wel? We zijn eerst het kasteel gaan bekijken daar, de Engelse vlag hing dus het betekende dat de koningin er die tijd ook was! Er was een enorme rondleiding door het kasteel. Het is een onwijs mooi kasteel en we hebben heel veel kamers kunnen zien, we zijn er wel 2 uur ingeweest! Er was ook een mooie kathedraal die erbij hoorde waar wat bekende historische figuren liggen begraven, zoals Henry VIII. Na het kasteel zijn we naar Eton college geweest, dat is de meest poshe Engelse boarding school die er maar bestaat! Helaas is het college dicht voor publiek maar we konden wel wat studentjes zien, hun school uniform is gewoon een 3-delig pak! Veel bekende Engelsen hebben hier ook op school gezeten. We hebben nog iets gegeten in Windsor en wat winkeltjes bekeken en toen zat de tijd er alweer op!

De maandag daarna was het zover, ik ging eindelijk naar Polen! Omdat Irene history A levels studeert kon zij mij vertellen dat er nog plek was en ik kon me nog inschrijven! Maandagochtend om 2.30 ging mijn wekker, ik moest om 4 uur in de ochtend op het college zijn omdat we met een bus naar Gatwick gingen. Heel grappig om met een grote groep zo met het vliegtuig te reizen. We kwamen zo rond 12 uur aan in Krakow, het viel me op dat vanuit de lucht Polen heel grauwig is! Niks groens te bekennen.

Rond 1 uur kwamen we aan in ons hotel, ik had een kamer samen met Irene. Het was echt een onwijs mooi hotel, zeker geen low budget! We hebben even uitgerust van de reis en toen zijn we Krakow gaan verkennen! Het hotel lag onwijs dicht tegen het centrum aan dus we waren al gauw op het marktplein waar een enorme kerk stond en een gebouw waar een markt in was. We hebben even daar rondgekeken en toen zijn we wat gaan lunchen. Na de lunch zijn we verder de stad ingegaan en hebben we het Joodse stuk alvast verkend. In de avond hebben we bij het Hard Rock Cafe gegeten!!!

De volgende dag hebben we lekker ontbeten in het hotel, dat zat er ook bij inbegrepen! Om 9 uur vertrokken we met de bus om naar Auschwitz te gaan. Het was nog best een lange busrit, wel 1,5 uur!

We kregen eerst een rondleiding in Auschwitz 1, dat is vroeger het werkkamp geweest. Hier heb je ook het beroemde 'Arbeit macht frei' bord. We waren eerst in een ruimte met heel veel foto's van de gevangenen, daarna gingen we naar de beruchte gevangenis. In die gevangenis is een kelder waar er cellen waren van 1 vierkante meter. Daar moesten 6 mensen in staan!!! En als er eentje overleed haalde ze die niet weg.. Walgelijk toch. Ook was er het blok waar de nazi's allemaal rare medische experimenten uitvoerde. Tussen deze 2 blokken in had je het executieplein. Er stonden 2 palen waar mensen aan werden opgehangen aan hun schouders zodat hun schouders uit de kom raakten. Ook was er een dikke geluidloze muur waar ze mensen tegenaan neerschoten. De muur die er stond was een replica, de echte kunnen ze natuurlijk niet laten zien. Ook gingen we een huisje in waar allerlei spullen van de mensen lagen. Haren, koffers, brillen, kookgerei, schoenen. We kregen daar ook nog een gerenoveerde gaskamer zien met een crematorium ernaast. Dit was het einde van de tour van Auschwitz 1, we gingen nu even lunchen en daarna de bus nemen naar Auschwitz 2, die een stukje verderop lag.

Als je Auschwitz 2 ziet zie je gelijk de beroemde rails met het torentje. Dit beeld is heel vaak gebruikt in films. Dit kamp is het vernietigingskamp, dus heel anders dan Auschwitz 1. Er stonden heel veel 'bungalows' met barakken erin. Voor de vrouwen waren het stenen huisjes en voor de mannen houten huisjes. Er waren maar een paar huisjes nog intact, we konden daar naar binnen kijken. Daar zag je de beroemde barakken die je ook ziet in films. Mensen moesten daar soms wel met z'n 12en op slapen. Helemaal achterin waren de ruines van de gaskamers en crematoria. Ook lagen daar een soort 'grafstenen' in elke taal stond deze tekst; Laat deze plaats voor eeuwig een kreet van wanhoop zijn en een waarschuwing aan de mensheid. Hier hebben de nazi's omstreeks anderhalf miljoen mannen, vrouwen en kinderen vermoord. Voornamelijk Joden uit verschillende Europese landen. Auschwitz-Birkenau 1940-1945.

Ik vond het heel indrukwekkend om te zien allemaal, heel bizar om te bedenken wat daar allemaal is gebeurd. Toen we terug kwamen zijn we even gaan rusten in het hotel. Daarna nog even de stad ingeweest om wat te shoppen en we hebben deze avond echt Pools gegeten! Ik had een Pools soepje, met veel bacon en mosterd en als hoofdgerecht goulash. Als toetje hadden we iets wat Canneloni heette, iets waar witte chocolade inzat. Na het eten hebben we ons klaargemaakt voor een avondje uit! We begonnen in een karaoke bar, daarna nog naar een andere bar geweest en toen we terug waren hebben we met wat andere mensen van de groep een hotel kamer feestje gehouden, het was erg leuk en gezellig en we lagen pas om 3 uur in ons bed...

De volgende ochtend moesten we weer erg vroeg op! Er stond een walking tour op ons te wachten, en we waren allemaal onwijs moe natuurlijk van het feesten. We gingen eerst naar het Joodse gedeelte en hebben wat plekken gezien waar Schindlers list is opgenomen. Daarna zijn we naar het Joodse museum geweest waar een Holocaust survivor zijn verhaal aan ons vertelde, erg indrukwekkend en erg zielig want hij moest een paar keer huilen.. Wel erg veel respect voor hem dat hij dit zo aan iedereen wil vertellen. Na het verhaal zijn we wezen lunchen met zijn alle. Na de lunch moesten we weer terug lopen voor Schindler's Factory. Dit was nu meer een museum, het enige wat er over is gebleven is zijn kantoor en de poorten naar de fabriek, de rest is allemaal vergaan. Het museum was niet erg veel aan, maar ik was ook erg moe want ik had al heel veel gelopen op weinig slaap. Rond 6 uur waren we dan eindelijk terug. We waren echt helemaal gesloopt, we hebben nog ergens een lekkere pizza gegeten en zijn toen naar bed gegaan.

De volgende ochtend moesten we weer vroeg opstaan om terug te gaan naar Chichester! Rond Half 5 smiddags kwamen we weer aan op het college. Ik was zo moe maar het was het allemaal waard! Het was een onwijs gaaf reisje die ik nooit zou willen missen.

Vrijdag moest ik nog een dagje naar school maar daarna was het dan half term break! We zijn met zijn alle uitgegaan vrijdag en ook nog eens zaterdag. Maandag ben ik met Tanja gaan lunchen en hebben we in de avond Grease gekeken met Tanja, Lois,Iirene, Nadine, Camille en Dimitra.

Dinsdag ben ik met Nadine wezen shoppen in Soutampton, er is daar een enorm winkelcentrum en we wilde wel eens in een nieuw stadje winkelen! Het regende buiten dus een winkelcentrum was perfect.

Woensdag ben ik met Nadine, Irene en Lois naar de Seven Sisters kliffen geweest! Het was best een reisje maar het was het waard. Eerst de trein naar Brighton, daar overstappen en de trein naar Eastbourne pakken. In Eastbourne hebben we een taxi gepakt naar de kliffen. Toen we daar aankwamen was het viewing platform gesloten door de storm.. We zijn toen wezen klimmen om een goed punt te vinden om het te zien, dat is gelukkig gelukt! De taxi chauffeur wachtte op ons want hij zou ons daarna brengen naar 'Beachy Head' het hoogste punt van de kliffen. We hebben een stukje over de kliffen gewandeld, wat een pracht omgeving echt waar! Het is ook wel een beetje sober want je ziet heel veel kruisjes staan en bloemen liggen omdat er per jaar wel 27 tot 29 mensen hier zelfmoord plegen, best wel luguber. Beachy Head is het hoogste punt van de kliffen en in de zee beneden staat ook het beroemde vuurtorentje. Na een uurtje gewandeld te hebben zijn we wat gaan drinken in het dichtsbijzijnde cafeetje. Daarna hebben we ons weer op laten halen door de taxi en zijn we bij de pier van Eastbourne afgedropt. Een heel leuk schattig piertje, een stuk kleiner dan die van Brighton natuurlijk maar erg leuk om te zien! We hebben een beetje geshopt in Eastbourne en hebben er een drankje gedaan en wat gegeten, we waren om 10 uur s'avonds thuis!! Het was wel echt een heel leuk en geslaagd dagje.

Vandaag is het lekker rustig, heb mijn kamer schoongemaakt en ga zo even wat boodschapjes doen. Vanavond gaan we weer uit in Portsmouth! Dit keer naar een hele grote chique club genaamd Tiger Tiger, ik ben benieuwd!

Maandag en dinsdag heb ik Mock Exams voor mijn CAE.. Dat examen is al 5 maart dus dat gaat ineens heel hard! Ik ga onwijs hard mijn best doen want ik wil zo graag naar Portsmouth :) fingers crossed!

X

  • 20 Februari 2014 - 16:23

    Erna:

    Was weer heel leuk om te lezen. Ik begrijp wel dat je niet veel tijd had om een stukje te schrijven wat je hebt het behoorlijk druk gehad (met allemaal leuke dingen). Wel gaaf dat jullie allemaal zo reislustig zijn en van uitgaan houden. Ik geloof dat je jezelf de rest van het schooljaar ook nog wel gaat vermaken. Heel veel succes met je CAE-examen !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Chichester

Denise

Hallo! Ik ben Denise, 21 jaar oud en ik kom uit Zoetermeer. Van 31 augustus tot 25 juni zal ik verblijven in Chichester, Engeland. Ik ga daar een Academic Study Year volgen op het Chichester College. Ik ga op een campus wonen, de Stockbridge Halls of Residence.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 7883

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 25 Juni 2014

Chichester

Landen bezocht: